Thursday, June 08, 2017

Chang Frick: Jag står upp för Martin Aagård! - Nyheter Idag

https://nyheteridag.se/jag-star-upp-for-martin-aagard/

Jag står upp för Martin Aagård!

Publicistklubbens nya ordförande Anna Hedenmo har lierat sig med sajter som Nyheter Idag och Fria Tider. Ungefär så menar Martin Aagård, kulturkofta på Aftonbladet, i en artikel där han påminner om att Hedenmos arbete går ut på att ”slå vakt om vårt fria ord”.

...

Här är mitt erbjudande till dig, Martin Aagård:
– Du kan få träffa min granne som försöker försörja sig på sin städfirma. Hon får kämpa lite ibland, inte minst efter att hennes bil brann upp i vintras tillsammans med en tre fyra andra bilar på parkeringen. Men hon är trevlig och hon vet också hur det känns att vara utsatt – ni har nog mycket gemensamt att prata om, Martin.
– Familjen som driver kiosken nere i Alby. En grabb som är 20-nånting fick se sin mamma dödshotas med pistol när rånarna plockade till sig cigaretter och annat. Utanför butiken stod ungdomar och hejade på. Grabben kan vara lite introvert, det var han när jag intervjuade honom om rånet. Men va fan, du kan ju berätta om hur hemskt du som kulturjournalist har det, så får han lite perspektiv och inser att det kunde varit värre.
– Kioskägaren i Masmo. Kul kille från Irak. Hans brorsa blev slagen blodig under ett pistolrån, men han knegar på. En sann arbetare. Ni är säkert på samma våglängd.
Jag har fler exempel, vi kan fylla schemat åt dig. Men vad du än gör, prata inte politik eller invandring med dom. De får Hedenmo att framstå som moder Teresa när de berättar vad de tycker och tänker.
Välkommen!