Thursday, April 20, 2017

P4 Stockholm: Kvinnor förtrycker i hederns namn

För att läsa hela texten, klicka vänligen på länken:


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6677048

Kvinnor förtrycker i hederns namn


En enkätundersökning från 2009 visar att nästan hälften av de tillfrågade tjejerna i nionde klass som angivit att de utsatts för våld, kränks och kontrolleras av sina mödrar.
En kvinna P4 Stockholm pratar med, som vill vara anonym, säger att hon ständigt var under observation. 
– Det var detaljstyrt om hur jag skulle sitta, hur jag skulle använda blicken, hur jag skulle stå, hälsa på gäster. Jag var under observation ständigt.
Det som händer mellan mina ben, det är allas heder.
– Inte bara mina föräldrars och bröders heder utan hela släktens heder, säger kvinnan.
...
Det är vanligt att mammor och kvinnliga släktingar är med och förtrycker unga kvinnor i familjer med hedersvärderingar, visar en enkät av Stockholms universitet. Undersökningen gjordes 2009 bland över 2 000 niondeklassare på uppdrag av Stockholms stad.
I enkäten uppger nästan hälften av de tillfrågade tjejerna som anger att våld förekommer, att mamman spelar en aktiv roll för att upprätthålla hedern i familjen.
Men mörkertalet kan vara stort. Sociologiforskaren Mariet Ghadimi, som även driver organisationen Tjejers rätt i samhället (TRIS), säger att hon aldrig mött en tjej som lever i hedersproblematiken där mamman aldrig varit delaktig i att förtrycka dottern.
...