Wednesday, May 25, 2016

Aftonbladet: M-ledamöter flyttas för folkmordsröst

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22880044.ab
Flera moderata riksdagsledamöter petas från uppdrag efter att de gått emot partilinjen när riksdagen röstade om att erkänna folkmordet på minoriteter i Mellanöstern.
– Det var inte väntat, säger M-ledamoten Hanif Bali.

...

Är det ett straff för att du röstade emot det gruppen hade bestämt?
– Det får du fråga partiledningen om. Jag kan bara konstatera att jag blev av med mitt uppdrag, det var inte väntat.
– Jag förstår partiledningen i deras logik. Jag tycker att det är viktigt att man har ett parti som håller ihop och om man inte gör det får det konsekvenser. Jag har ingen illvilja mot partiets resonemang.
Vilka frågor Bali ska syssla med framöver är ännu inte klart, men han flyttas till ett nytt utskott.
– Gruppen har valt att ge mig ett nytt uppdrag i näringsutskottet, säger han.

...

Missnöjet från M-gruppen gör att Niklas Wykman förlorar sin plats i skatteutskottet och sin tunga post som partiets skattepolitiske talesperson. Han ersätts av riksdagskollegan Maria Malmer Stenergard, meddelar partiet i ett pressmeddelande.